vrijdag 8 april 2011

Naschok Richter 7.4

Dat was schrikken!
Rond 23:35u lokale tijd begon alles hier op mijn kamer te trillen. Eerst een klein beetje, wat ik al eerder heb meegemaakt hier in Tokyo, maar het werd al snel erger; erg genoeg om wat kleine dingetjes op mijn plankjes om te gooien. Alles bewoog ook echt, echt doodeng. Ik wachtte af en zat al helemaal klaar om de deur open te gooien en daarna onder het bureau te duiken, maar toen zwakte alles al af. Ik hoorde ook stemmen op de gang hier, dus ging ik daar maar even kijken. Iedereen was er wakker van geworden en de bazin van de dorm stond er ook bij, dus ging ik bij hen staan. Mai, een van de meiden van hier die mij ook rondgeleid heeft een paar dagen terug, kwam terug uit de eetkamer om te melden dat NHK meldde dat het een 6.0 op de Schaal van Richter was. Niemand leek echt bang ofzo, eerder verrast, terwijl ik al helemaal dacht aan Fukushima en aan een tsunami... Maar niemand leek zich druk te maken.
Terug op mijn kamer was de aardbeving al niet meer te voelen en zette ik snel NHK online aan (de Engelse versie ervan) om mee te luisteren. Ook stond Facebook aan, waar al snel duidelijk werd dat het een kracht van 7.4 op de Schaal van Richter was, en de aardbeving heeft Miyagi-prefectuur getroffen, dat ver ten noorden van Tokyo is en vlakbij Sendai (het door de 8.9 getroffen gebied) ligt. Wel was er een tsunamiwaarschuwing afgegeven, en schoot ik weer onmiddellijk in de stress, want mijn dorm ligt namelijk vlakbij het water... Maar in Tokyo is alles oké, en er lijkt ook niks met de Fukushima kerncentrale aan de hand te zijn.
Met mij is in elk geval alles goed, ook met de mensen hier verder in Tokyo die ik ken, dus maak je vooral geen zorgen! Het was alleen een beetje eng.

3 opmerkingen:

  1. Scary hoor! Maar leuk om je verhalen te lezen. Geniet ervan en succes!

    Gr,
    Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eng hoor! Dat was vast schrikken! Ik maakte me om de aardbeving niet zo heel veel zorgen daar is Japan toch wel op gebouwd, maar de tsunami waarschuwing toen dacht ik wel even van, oh nee... Diana zit daar, Tsunami blijf maar weg!!

    Ik denk dat het wel prettig moet zijn dat Japan vrij kalm blijft in dat soort situaties. Dan ben je zelf ook iets minder paniekerig.

    Ik hoop dat Japan wat rustiger wordt nu. Ik vind dat ze wel voldoende gehad hebben!

    Greetz
    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee!
    Leuk om je verhalen te lezen! Wel een beetje eng zo met die aardbevingen!!

    Groetjes Anne Fleur

    BeantwoordenVerwijderen