zondag 27 maart 2011

Nasleep

Het is zover. Over twee dagen zal ik het inmiddels zonnige Nederland verruilen voor een Japan dat kampt met de nasleep van een verschrikkelijke natuurramp waar de media over de hele wereld dagenlang op de minuut over berichtten.


De aardbeving van 8.9 op de Schaal van Richter trof Sendai, in het noordelijke deel van Japan, op 13 maart 2011, zestien dagen voor mijn geplande vertrek. De daaropvolgende tsunami was zo mogelijk nog verwoestender en sleurde alles op haar pad mee. Alsof dat nog niet genoeg was, bereikten de eveneens getroffen kerncentrales een kritieke toestand, die de angst voor een uitbraak van radioactieve straling aanwakkerde.


Tegen deze achtergrond veranderde het reisplan van de negen Tokyo-gangers van de MA-opleiding van de Universiteit Leiden. Aanvankelijk verwachtte men dat in twee weken alles opgelost werd, maar met de dreiging van een nucleaire ramp en het daaropvolgende ‘hamstergedrag’ van Tokyo-gebaseerde Japanners publiceerde het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies, evenals de Nederlandse ambassade in Tokyo. Daarmee leek ons studiejaar uit zicht.


Mentaal was het een behoorlijke klap om te verwerken. Je probeert te relativeren door te denken aan al die dakloze mensen, en aan de Japanners die nu het verlies van geliefden moeten verwerken. En toch kom je weer terug bij je eigen geplande trip, waar je maanden naar toe hebt gewerkt; waarvoor je het zware eerste semester van de MA-opleiding gezwoegd hebt en wat gold als een einddoel van die inspanning. En dat maakt het zwaar.


Ook het switchen tussen ‘wel gaan’ en ‘niet gaan’ is niet gemakkelijk, zeker niet omdat veel mensen die je kennen je liever niet naar Japan zien vertrekken. Daarbij was ook de hele opwinding van het gaan verdwenen, of in elk geval sterk verminderd, en duurde het, hoewel begrijpelijk, erg lang voor we een advies kregen van Universiteit Leiden, dat lang schommelde tussen het ons wel en ons niet laten gaan.


Vrijdagavond 25 maart rond acht uur kregen we alsnog het groene licht om te vertrekken, maar dergelijke factoren dragen eraan bij dat ik heel anders tegenover mijn verblijf in Tokyo sta. Het wordt ongetwijfeld leuk, en ik heb er ontzettend veel zin in, maar het zal nooit hetzelfde zijn als in 2009, toen ik daar drie maanden was. De ongemakken, zoals met eten en drinken, zullen een te overkomen obstakel zijn, de angst voor een nucleaire ramp of een volgende aardbeving is een minder gemakkelijk te kraken uitdaging.


Maar we gaan het doen. Is het niet linksom, dan wel rechtsom en desnoods rechtdoor. Ik houd jullie in elk geval zo goed mogelijk op de hoogte!


Diana

6 opmerkingen:

  1. Als je inderdaad rechtdoor gaat komt het helemaal goed! :-) Ik ben blij dat je toch nog de keuze hebt gemaakt om te gaan, want ik weet hoe hard je er voor gewerkt hebt. Je hebt het verdiend. Blij dat we elkaar nog hebben kunnen zien voor vertrek. Genietze daar in Tokyo en doe die ene sakura-boom de groetjes. x Luciano

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf je volgen Dianaatje!
    Have a wonderful time in the concrete jungle!

    Liefs,

    Seb

    P.S. Vergeet niet terug te gaan naar Remspoor-kun!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Diana,

    ook ik zal je aventuren volgen via deze blog en ik hoop dat je een heleboel leuke dingen mee maakt, zodat je over een jaar als je terug komt niet uit gepraat raakt over Japan. Ga je die jappannertjes die we in Barcelona hebben gezien ook nog ontmoeten??

    groetjes
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Diana,
    Ik zal je avonturen zeker blijven volgen. Je bent altijd een prettige huisgenoot geweest en ik zal je zeker missen. Weet dat je altijd een plekje kunt claimen in huize Bruijnen. Ik hoop wel dat het niet binnen 1 jaar zal worden gedaan:-) en dat ik dan het huis aan de Fokkerlaan 4 zal hebben verkocht. Geniet van Japan en concentreer je vooral op de leuke en mooie dingen, zonder je geheel af te sluiten voor de rampspoed die de Japanners is overkomen. Ik wens dat de Japanse bodem zich voorlopig rustig houdt.

    Groetjes André

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De problemen bij de nucleaire centrale in Fukushima zijn groter dan wordt gemeld. TEPCO heeft tegen iedereen gelogen over de orde van straling die vrij is gekomen.

    Ik zou alvast wel jodium tabletten inslaan voordat je weg gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Diana, Als het goed is vertrek je dus vandaag. Ga er, ondanks de ongetwijfeld negatieve toestand, heel erg van proberen te genieten. Ik wens je een bijzonder fijn jaar in Japan. groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen