maandag 2 mei 2011

Hallo vanuit Tokyo!

Eindelijk weer eens een bericht, na enige aansporing van trouwe lezers. Het is niet zo dat ik geen zin heb om te schrijven, het is vooral een tijdkwestie! Elke dag is er wel iets te doen en ben ik weer op pad; ik heb dan ook de nodige moeite om in mijn dormitory me te houden aan de curfew van twaalf uur…

Colleges
De colleges zijn behoorlijk intensief (zoals te verwachten was van de intensieve cursus) en ook vermoeiend, voornamelijk omdat ze om 9:15 beginnen en ieder negentig minuten aandacht eisen. Daarnaast krijgen we veel huiswerk, ook vaak al voor de volgende dag, en staat er elke dag wel een toets of twee op het programma. Aan de andere kant is het echt heel goed om in het ritme te blijven en om woordjes ook daadwerkelijk te leren en te onthouden. Omdat je meerdere lessen over één hoofdstuk doet, blijven de woordjes ook na de toets nog terugkomen, waardoor ze gemakkelijker blijven hangen. Daarnaast zijn onze docenten ontzettend leuk, dus dat helpt zeker mee.

Nieuwe vrienden
Ik leer hier echt ontzettend veel nieuwe mensen kennen, zowel van Japanse als van andere nationaliteit. Vanuit mijn klas is er nog niet echt veel ontstaan, behalve met één meisje uit Rusland en een jongen uit (wat een toeval!) Barcelona; het feit dat Barça vorige week van Real Madrid won in de eerste leg van de Champions League vierden we dan ’s ochtends ook even in de klas. Ook de mensen uit de dormitory waar Glynis zit (een uur bij mij vandaan helaas…) zitten veel Japanners met wie ik het goed kan vinden. We zijn al wezen uiteten, drinken en lekker film gekeken (een Thaise horrorfilm, lachen!); erg jammer dat ze helemaal aan de andere kant van Tokyo wonen!

Japans
Met mijn Japans gaat het ook goed. Elke dag spreken doet echt wonderen, ik ga met sprongen vooruit. Het lijkt net of alles wat ik in drie jaar geleerd heb er nu allemaal uitkomt; het doet mijzelf zelfs versteld staan. Toch geen reden om te ontspannen; het moet natuurlijk nog beter, maar het zelfvertrouwen is er en ik vind het heerlijk om een dag met een Japanner of Japanse op te trekken en alleen maar Japans te praten. Top! Ook voor de Japanners die Engels willen oefenen hebben we iets leuks: ik spreek Japans tegen hen en zij antwoorden in het Engels. Het lukt overigens niet altijd, maar we doen ons best, haha.
Met andere woorden, alles gaat goed met mij. Het lijkt al veel langer dan een maand dat ik hier zit, maar het is allemaal nog niet zo lang als het lijkt. Ik geniet in elk geval van elke dag, samen met de mensen die hier zitten, en voorlopig zal dat nog wel zo blijven!

Tot schrijfs maar weer,
Diana

2 opmerkingen:

  1. Hey Diana-sempai! ;)
    Goed om weer eens van je te horen, en dat je vooral niet hebt gepost omdat je het zo naar je zin hebt (de beste reden natuurlijk!). De tijd gaat snel, maar je hebt gelukkig nog bijna elf maanden om ervan te genieten en vooral veel te leren.
    Dus heel veel plezier en succes!!

    Groetjes, Leana (die eindelijk d'r google account weer heeft ontdekt, oeps)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Diana! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Jou kennende is het wel goed dat het allemaal zo lekker druk en intensief is. Geniet ervan! :-)
    Luciano

    BeantwoordenVerwijderen