vrijdag 1 juli 2011

Het einde is ingeluid

Het is alweer enige tijd geleden, maar de dagen vliegen hier zo snel voorbij, dat ik amper bij kan houden wat er allemaal gebeurt elke dag. Alles gaat in elk geval goed.

Momenteel is het ontzettend heet in Tokyo (en de rest van Japan). Op de een of andere manier is me volledig ontgaan dat er ook nog zoiets als zomer (en zomervakantie!) bestaat met het ingaan en aflopen van de maand juni. In Nederland heb ik dat gevoel veel sterker; hier realiseerde ik me heel opeens dat juni al voorbij is en de zomer aangebroken is.
De hitte en de zon helpen in elk geval wel mee. Vooralsnog heerst hier het regenseizoen, wat betekent dat het, ondanks de felle zon, zomaar kan gaan regenen, wat vaak resulteert in doorweekte mensen, aangezien haast niemand bij stralende zon een paraplu meesleept. Hiervoor zijn kleine handparaplu’s uitgevonden!
Helaas is het in Japan wel benauwd heet; in de zon is het daadwerkelijk bloedheet, maar zo gauw er maar wat wolken voorhangen, wordt het ontzettend benauwd, laat staan wanneer er regendruppels vallen. Gisteren (30 juni) heeft het hier goed geregend en geonweerd, maar waar het in Nederland dan afkoelt, is het in Tokyo zo mogelijk nog heter de volgende dag! Vaak douchen is hier dan ook een absolute noodzaak.

Het eerste semester loopt nu tegen haar einde. Nog een week met normale colleges te gaan en daarna gaat alles over in eindexamens van het lentesemester. Het eerste evaluatieformulier is ons vandaag al voorgelegd!
Uiteraard betekent dit resterende korte tijdsbestek dat er nog ontzettend veel gedaan moet worden; zo moet ik nu met twee klasgenoten een project afronden (en presenteren) waarin we via interviews – uiteraard in het Japans – op zoek zijn gegaan naar de redenen achter het lage niveau van Engels van de Japanse bevolking. Ook een project over kanji moet afgerond worden, en uiteraard staan er nog wat laatste testen voor de grote examens op het programma, dus op onze lauweren rusten en gaan zonnen zit er nog niet in!
Hoewel het einde van het eerste semester de start van de zomervakantie, en daarna het tweede (herfst-) semester inluidt, betekent het voor veel buitenlandse studenten dat het langzaamaan tijd wordt om huiswaarts te keren. Vooralsnog proberen de meesten hier niet aan te denken, maar veel van hen hebben nog maar iets van een maand te gaan voor ze hun koffers moeten pakken. In het DK House staat dan ook al een afscheidsfeest gepland voor eind juli. Ook ik probeer er nog niet zoveel aan te denken dat sommige mensen aan wie ik, met anderen, gehecht ben geraakt straks er niet meer zijn. Dat gaat me nog aardig af met alle drukte, maar straks is er geen ontkomen meer aan. Al ga ik zelf nog lang niet weg hier en al is het ontzettend leuk om nieuwe mensen te leren kennen, het moeilijkste blijft toch dat je weet dat er ook een tijd van afscheid nemen komt. En met de komst van juli, komt dat moment ook dichterbij.
We zullen zien hoe alles gaat lopen. Nu staat de studie even voorop, alhoewel gecombineerd met nog een hele hoop leuke uitstapjes, en zo gauw ik meer tijd heb, zal ik daar eens over updaten!

Een hele fijne zomer toegewenst in Nederland!

7 opmerkingen:

  1. Ja, het is HEET! En wat ik helemaal niet begrijp is dat er op onze berg ook geen verkoeling is. 'Normaal' zou dat toch zo zijn...
    Ik ga over twee maanden terug naar Nederland, en vertrek ongeveer tegelijk met alle studenten die hetzelfde programma volgen. Dus da's misschien een troost...
    Maarre, hoe komt het dan dat Japanners zo slecht Engels kunnen? Ben wel benieuwd naar jouw conclusie. Ze kunnen het onder andere gewoon niet uit hun strot krijgen... haha. Succes met tentamens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook een keer de hele maand juli in Japan geweest, inderdaad ontzettend benauwd. Het weer kun je dus beter negeren en verder gewoon genieten van alles, voor je het weet is het voorbij...
    Verder hoop ik dat je iig nog een hoop leuke dingen kunt doen voordat je weer terugkomt naar Nederland.

    Jij ook een fijne zomer toegewenst. ; D

    Goran ni naru.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WOW! Jij doet nu het meest interessante onderzoek over Japanners. Ik vraag me al jaren af waarom Japanners GEEN Engels kunnen spreken. Alle Nikkei-jin volgen hetzelfde systeem en lijken er niet zoveel moeite mee te hebben. :p
    Jammer dat we zo weinig updates van je kunnen lezen, maar geen nieuws... is goed nieuws! Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en zo druk bezig bent. Ik schrijf je SNEL! :p x Luciano

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Diana,

    Leuk om weer van je te lezen. Hard werken zo te horen! Maar volgens mij vind je dat helemaal niet erg en haal je ook nog goede resultaten!
    Mooi toch.
    Die regen lijkt me wel handig, als je dan toch geen plu bij je hebt hoef je toch niet meer te douchen.......LOL
    Wij zijn nu in Mestre voor het OEMC 2011. Er doen 17 Japanners mee, het is weer tof om met ze te spelen.
    Waarschijnlijk zijn ze niet representatief voor de Japanse bevolking, maar sommigen spreken een aardig woordje engels. Anderen mompelen maar wat en lachen en buigen dan natuurlijk heel vriendelijk.
    Ons antwoord is standaard, yes, yes.

    Tot horens!
    Dimphy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Diana san, 始めまして,タバタと申します。
    お願いがあるんです。
    私は今秋は上知大学へ行く積もりです。Kasai intern houseの情報について見つける時にDianaのblogを見つけた。
    この寮はいいですか

    申し訳なく存じます

    宜しくお願いします

    google翻訳で読みましたが、答えは英語で日本語でもいい^^

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heey ik las je blog echt supper vet :)
    ik heb een vraag ik wil graag in september 1 jaar of half jaar naar japan.
    met KAI language school (maybe) of en andere
    maar ik zoek een accomodatie....meschien heb je wat tips voor mij? ik heb vrienden in japan maar die weten er niks over aangezien ze er hun hele leven wonen moeten ze nooit op zoek als een buitenlander.
    ik zou het supper vinden als je mij kon helpen

    please mail me.

    krantenknipsel@hotmail.com of facebook :)

    Vriendelijke Groet
    Nadia duvekot

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Diana,
    Prachtig om alles zo te lezen. Wat een mooie tijd voor je. Momenteel regent het ook hier in Nederland en mag het best wel wat warmer worden. Stuur maar een beetje warmt deze kant op.
    Heel veel plezier daar en succes met de studie.
    groet,
    Ome Ferry

    BeantwoordenVerwijderen